mandag 1. desember 2008

Ting 22: Bibliotek 2.0

Bibliotekene har alltid vært tidlig ute med nye "ting". Selv har jeg jobbet med det vi har kalt edb, data, it og nå: web-"ting" i mange år, og sammenlignet med andre offentlige tjenester, ligger bibliotekene langt foran. I mange tilfeller har nok bibliotekene ligget foran den gjennomsnittlige bruker også.

Generasjonskløften er stor når det gjelder web 2.0, det har jeg merket meg flere ganger under kurset. F.eks. på Facebook, hvor jeg nesten ikke finner noen jevnaldrende bortsett fra mine gode kolleger. Så Taigatesenes "within the next five years" vil nok gjelde for mange, men slett ikke alle. Det er selvsagt ikke bare et spørsmål om alder, men jeg tror at bibliotekene må være innstilt på at det vil være mye større forskjell på brukernes kompetanse i framtida.

Bibliotek 2.0 vil hjelpe brukerne til å bli mer selvhjulpne, og ha større innflytelse på biblioteket. Biblioteket kan presentere sine tjenester på en bedre måte, og yte bedre service.

Mitt fagområde er katalogisering og klassifikasjon, og er nok et av de områdene som vil se mest forandringer. Katalogiseringsreglene, AACR2, vil snart bli til RDA, og Dewey vil komme i en web-utgave, bare for å nevne noe. Selv om tagging er en bra ting, får jeg fort behov for å "gjøre noe" med taggene mine til denne bloggen; synes lista allerede er lang og uoversiktlig. Så en struktur på emneordene vil vi alltid ha bruk for. Er mer usikker på Deweys framtid, slik det er i dag fungerer den mest som en oppstillingssignatur. Ble litt overraska da jeg leste at Kungliga biblioteket skal gå over til Dewey.

Bibliofil har nok mye å hente når det gjelder 2.0. Men de må få innspill fra bibliotekene, og der er vi nok ikke flinke nok. I en travel hverdag er det vanskelig å heve blikket, og tenke videreutvikling av tjenester. Jeg savner også initiativ fra de sentrale aktørene, f.eks ABM-utvikling. De jobber riktignok med Biblioteksøk, men det tar tid.

Ofte blir det opp til det enkelte bibliotek "å finne opp kruttet", vi kan ikke vente på sentrale løsninger. Da er det viktig at vi har kompetanse, og dette kurset har vært et godt bidrag til det.

1 kommentar:

Marianne W. sa...

Nå går det unna her! Hjelper med en fridag ja :-)
Ting 22 er notert!
Hilsen Marianne